ورزشی

اسفندیاری‌فر: اختلاف میرزازاده با کایالپ خیلی کم است، ساروی بخت اول طلاست/ قهرمان دنیا می‌شویم

– اخبار ورزشی –

مهرزاد اسفندیاری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در خصوص برگزاری مسابقات جهانی 2022 در غیاب روس‌ها و اینکه این موضوع چقدر می‌تواند به سود کشتی فرنگی ایران باشد، اظهار داشت: اگر ما بخواهیم کارشناسی و منطقی بررسی کنیم، قدرت اول کشتی فرنگی دنیا روسیه است، دلیل اصلی آن هم اینکه، کشتی فرنگی روسیه مثل آزادش نیست که چند تا ستاره و طلای قطعی داشته باشد، بلکه در واقع یک تیم کامل است و برای همین هرسال قهرمان جهان می‌شود. فرنگی‌کاران این کشور خیلی کم حذف می‌شوند. به همین دلیل در نبود روسیه من احتمال زیاد می‌دهم اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، ما قهرمان دنیا شویم.

وی ایران را بعد از روسیه تیم‌ترین تیم کشتی فرنگی دنیا دانست و ادامه داد: بعد از روسیه تنها تیمی که کامل و یکدست است، ایران است. الان وضعیت کشتی فرنگی دنیا را نگاه کنید، یک زمانی من مربی آذربایجان بودم، در مسابقات قهرمانی اروپا 17 کشور مدال می‌گرفتند، در آزاد البته اینطور نبود و روسیه قدرت بلامنازع کشتی محسوب می‌شد اما در فرنگی کمتر تیم وجود دارد، اغلب تیم‌ها هم با ترکیب ناقص به مسابقات می‌آیند. تیم آذربایجان با سه وزن خالی به رقابت‌های نوجوانان جهان می‌آید و این فاجعه است. البته من از نظر مدالی احتمال می‌دهم کمتر از سال قبل مدال بگیریم و دلیل هم دارم.

این مربی خوزستانی با اشاره به مسابقات جهانی اسلو که تیم ایران با 4 طلا و دو برنز نایب‌قهرمان جهان شد، گفت: سال گذشته یک اتفاق نادر در کشتی دنیا اتفاق افتاد و ما بزرگترین بهره را از آن بردیم. یکی تعویق المیپک و دیگری برگزاری مسابقات جهانی بلافاصله بعد از المپیک بود. کشوری که برنامه مدون دارد، چشم اندازش برای المپیک است و بعد از این المپیک، درحالیکه پیکارهای جهانی در فاصله دو ماهه بعد از آن برگزار می‎‌شود با تمام قدرت نمی‌آید. یعنی تیم‌ها بعد از المپیک همه در سراشیبی و افت قرار می‌گیرند و هرچه به المپیک بعدی نزدیکتر شویم، باز سطح تیم‌ها بالاتر می‌رود، شما دقت کنید همه تیم‌های دنیا با تیمی جوان در اسلو بودند و هیچ تیمی در دنیا حتی روسیه با تمام قدرت نیامد ولی ما با همه توان‌مان رفتیم و هدف‌مان هم قهرمانی بود و از این فرصت بهترین بهره را بردیم. به همین دلیل می‌گویم امسال ممکن است از نظر مدالی کمی افت کنیم ولی به احتمال زیاد قهرمان دنیا خواهیم شد.

اسفندیاری‌فر امید اول تیم ایران برای کسب مدال طلا را هادی ساروی دانست و گفت: ساروی بخت مسلم طلای دنیاست رقیب اصلی‌اش آرتور الکسانیان که آسیب‌دیدگی قدیمی از ناحیه کتف دارد و از نظر سنی هم پا به سن گذاشته، هادی به راحتی می‌تواند قهرمان دنیا شود اگر روزش باشد. محمدرضا گرایی هم کشتی‌گیری شاخص است که جز قهرمانی جهان به چیزی فکر نمی‌کند و این خیلی مهم است که کشتی‌گیر به این سطح از تفکر و خودباوری برسد. این کمکش می‌کند که سومین طلای جهانش را بگیرد. من یکی دیگر از شانس‌های اصلی مدال را پژمان پشتام می‌دانم که هم از نظر اخلاقی و هم فنی شرایط خوبی دارد. او بچه زحمتکشی است که امیدوارم حقش را بگیرد. تیم ایران تیم یکدستی است، اما بخت و اقبال و قرعه هم تاثیر زیادی در کسب نتیجه دارد. یک وقت می‌بینیم کشتی‌گیری که از او توقع نداریم مدال می‌گیرد و آن کسی که از او بیشترین توقع می‌رود، نمی‌تواند.

مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان سایر ملی‌پوشان فرنگی را هم بدون شانس ندانست و اضافه کرد: به پویا دادمرز می‌شود امید کسب مدال در 55 کیلوگرم داشت. در 60 کیلوگرم مهدی محسن‌نژاد خیلی انگیزه دارد و کارنامه‌اش نشان می‌دهد همه پله‌های ترقی را طی کرده، علیرضا نجاتی درست است در وزن جدید کشتی می‌گیرد اما باتوجه به اینکه هم او تجربه مدال جهانی را دارد و هم اینکه 63 کیلوگرم وزن غیرالمپیکی است و خیلی از تیم‌ها چون نگاه المپیکی دارند در وزن غیرالمپیکی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. برای همین باوجودی که اولین مسابقه‌اش در 63 کیلوگرم را پشت سر می‏‌گذارد اما وزنش شلوغ نیست. محمدرضا مختاری هم در عین جوانی، کشتی‌گیر باتجربه‌ای در 72 کیلوگرم محسوب می‌شود. نفر اول سال گذشته که مختاری را هم برد، امسال در وزنش نیست و به 77 کیلوگرم رفته و این یک مقدار شرایط را برای محتاری راحت‌تر می‌کند.

اسفندیاری‌فر در مورد اوزان دیگر نیز گفت: من خیلی به علی گرایی امید دارم البته امیدوارم برای مربیان قابل مهار باشد، یعنی خودش کشتی‎اش را کنترل کند. در غیاب ولاسوف با توجه به اینکه علی کشتی‌گیر باتجربه‌ای است اگر روزش باشد و ضریب خطایش کم باشد، کسی ببرش نیست. من به هر وزنی می‌رسم می‌بینم بچه‌ها همه شانس مدالند. در 87 کیلوگرم هم ناصر علیزاده باید قهرمان دنیا شود و احتمالش هم زیاد است. یک حُسنی که این کشتی‌گیر دارد این است که نوسان نداشته و در یک مسیری قرار گرفته و رو به پیشرفت بوده است. همین که افت نکرده همه را امیدوار می‌کند. در 130 کیلوگرم هم امین میرزازاده نفر اول ایران است که پنجم المپیک شده و کم‌تجربه نیست. او کشتی‌گیری که می‌تواند همه را ببرد حتی رضا کایالپ که فاصله او با امین حالا خیلی کم است.

مربی تیم ملی تایوان در چند سال اخیر در خاتمه تاکید کرد: من دو سه سال با همین شرایط در تیم ملی کار کردم، تجربه بزرگسالان را دارم و چم و خم کار را می‌دانم. مسئله‌ای که خیلی به ما در مسابقات جهانی کمک می‌کند این است که روز مسابقه، روز تیم و کشتی‌گیر باشد. قرعه هم خیلی تاثیر دارد، اینکه مثلا دور اول با یک کشتی‌گیر معمولی بیفتند و در ادامه یکی -دو تا از خوب‌ها را پیش رو داشته باشند، به این شکل مسیر هموار می‌شود. اگر امروز جدول مسابقات مشخص بود من با اطمینان بیشتری هم می‌توانستم صحبت کنم.

تیم ملی کشتی فرنگی در 2 گروه به مسابقات جهانی می‌رودنوربخش، قاسمی‌منجزی و فلاح در تیم کشتی فرنگی اعزامی به روسیهاحتمال حضور تیم کشتی فرنگی ایران در روسیه

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا