ورزشی

گزارش کامل از کشمکش‌های جهانی برای بازگشت روس‌ها به صحنه بین‌المللی ورزش

– اخبار ورزشی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) روز چهارشنبه اعلام کرد که شورای المپیک آسیا (OCA) به ورزشکاران روسی و بلاروسی پیشنهاد داده تا در رویدادهای ورزشی آسیا شرکت کنند. IOC در همین رابطه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از پیشنهاد شورای المپیک آسیا برای دسترسی این ورزشکاران (روس و بلاروس) به مسابقات آسیایی استقبال و قدردانی می‌کند. کمیته بین‌المللی المپیک در حالی در تلاش برای یافتن راهی برای بازگشت ورزشکاران روسی به عرصه رویدادهای بین‌المللی است که این طرح مخالفانی هم دارد. ورزشکاران این دو کشور به دلیل نقش داشتن دولت‌های‌شان در حمله نظامی به اوکراین، از صحنه ورزش بین‌المللی محروم شده‌اند و حالا در صورت گرفتن مجوز لازم می‌توانند در رویدادهای ورزشی آسیا از جمله بازی‌های آسیایی هانگژو و بازی‌های انتخابی المپیک 2024 پاریس از طریق این قاره به عنوان ورزشکار بی‌طرف و زیر پرچم IOC شرکت کنند.

اوکراین اما به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده در صورت شرکت ورزشکاران روسیه و بلاروس در مسابقات بین‌المللی، بازی‌ها را تحریم خواهد کرد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ایده بی‌طرفی در ورزش را آن هم در حالی که ورزشکاران کشورش در جنگ می‌جنگند و می‌میرند، در حالی که همتایان روسی آنها ممکن است اجازه شرکت در مسابقات را داشته باشند، محکوم کرد.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: هنگامی که جنگی مانند این در جریان است، چیزی به نام بی طرفی وجود ندارد. ما می‌دانیم که قدرت‌های استبدای چقدر سعی می‌کنند از ورزش برای منافع ایدئولوژیک خود استفاده کنند. ورزشکاران اوکراینی مجبورند از جان عزیزان خود و آزادی مردم ما در برابر تجاوز روسیه دفاع کنند. حملات روسیه جان صدها مرد و زن اوکراینی را گرفت که می‌توانستند استعدادهای خود را به صحنه ورزش جهانی بیاورند.

رئیس جمهور اوکراین روز جمعه گفت که اوکراین یک کمپین بین‌المللی برای دور نگه داشتن روسیه از بازی‌های المپیک تابستانی 2024 پاریس راه‌اندازی خواهد کرد. روسیه اما تأکید کرده که هر گونه تلاش برای حذف این کشور از صحنه ورزش بین‌المللی محکوم به شکست است.

جنگ در اوکراین که اکنون وارد 12 ماهگی خود شده و روسیه در هفته‌های اخیر حملاتش به همسایه خود را تشدید کرده است. تهاجم نظامی روسیه هزاران کشته و میلیون‌ها نفر آواره به همراه داشته و شهرها را به ویرانه تبدیل کرده است.

واکنش شدید انگلیس به ایده حمایتی IOC از ورزشکاران روسی

موضع کمیته بین‌المللی المپیک برای یافتن راهی برای بازگشت ورزشکاران روسی به عرصه ورزش بین‌المللی توسط چهار سازمان از پنج سازمان کمیته المپیک قا‌ره‌ای و انجمن کمیته‌های ملی المپیک (ANOC) مورد حمایت قرار گرفته است.

کمیته‌ المپیک اروپا (EOC)، شورای المپیک آسیا (OCA، انجمن کمیته‌های ملی المپیک آفریقا (ANOCA)، پانام اسپورتس (کمیته المپیک قاره آمریکا) و ANOC ضمن حمایت از این موضوع IOC تأکید کرده‌اند که ورزشکاران نباد بر اساس پاسپورت خود از حضور در مسابقات منع شوند.

کمیته المپیک چین (COC) هم از ایده حضور ورزشکاران روسی و بلاروسی به عنوان ورزشکاران بی‌طرف در بازی‌های المپیک و بازی‌های آسیایی حمایت کرده است.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا