هنری

جشنواره ملی "ترنم فتح" برگزیدگان خود را شناخت / خاطرات انقلاب اسلامی در ذهن مردم با سرود ثبت شده است

– اخبار فرهنگی –

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم بعد از ظهر امروز در باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مراسم اختتامیه جشنواره ملی ترنم فتح با حضور مدعوین برگزار و برگزیدگان این جشنواره ملی معرفی شدند.

این درحالی است که همزمان آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی« ترنم حماسه» ویژه گروه‌های سرود مردمی نیز همزمان با این این مراسم برگزار شد.

درک درست از اهمیت و ارزش موسیقی نظامی

سردار محمد قاسم ناظر، ریاست باغ موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس در ابتدای مراسم ضمن تبریک دهه مبارک کرامت و ایام الله سوم خرداد و سالروز عملیات غرور آفرین بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: مفتخریم که در چهل و یکمین سالروز آزاد سازی خرمشهر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میزبان آیین اختتامیه جشنواره ملی ترنم فتحر و نخستین جشنواره ملی ترنم حماسه باشیم.

ناظر همچنین افزود: در دوران دفاع مقدس ، موسیقی نظامی، با اجرای سرودهای انقلابی و مارش‌های مهیج نظامی مشغول خدمت به اجتماع و آحاد ملت بود، در ابتدایی ترین روزهای جنگ تحمیلی هنرمندان مانند سایر مردم برای حفظ سرزمین کهن و مقدسات خود در مقابل دشمن قد علم کردند.

به گفته وی خوشبختانه هم اکنون درک درستی از اهمیت و ارزش موسیقی نظامی وجود دارد و جشنواره ملی ترنم فتح قطعا می‌تواند تاثیر قابل توجهی در پیشرفت موسیقی نظامی داشته باشد جشنواره ترنم فتح باعث تشویق ترغیب و تقویت گروه‌های رزم نواز نیروهای مسلح می‌شود.

ریاست باغ موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: مردم باید اثرگذاری موسیقی نیروهای مسلح را از نزدیک مشاهده و درک کنند به همین دلیل با همکاری سازمان هنری و سینمایی دفاع مقدس تلاش کردیم تا این آیین با رویکرد مردمی برگزار شود.

وی در ادامه افزود: ظرفیت‌های زیادی در هنر موسیقی نیروهای مسلح وجود دارد و برگزاری این جشنواره باعث کشف و بروز و این استعدادهای نهفته خواهد شد و همچنین سرود از مردمی‌ترین تولیدات هنری است که با طیف وسیعی از مردم ارتباط برقرار می‌کند.

به گفته ناظر قابلیت اجرای دسته‌جمعی و همگانی، در قالب گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی و مردمی از ویژگی‌های سرود است محتوای سرود بیانگر سخن مردم و زبان آنها در بیان اهداف و خواسته‌هاست.

ناظر معتقد است سرود قابلیت فوق‌العاده‌ای برای بازگو کردن احساسات جمعی و ملی یک ملت دارد به طور طبیعی سرود با حماسه و مسائل اجتماعی و جمعی همراه است و در عرصه‌های گوناگون زندگی اجتماعی ورود پیدا کرده است.

ریاست موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: در تاریخ انقلاب اسلامی سرود، عوامل ایجاد وحدت کلمه و شورآفرینی در نیروهای مردمی و راهپیمایی‌ها بود. سرود‌های انقلاب اسلامی به حدی تاثیرگذار و عمیق بود‌اند که اگر امروز ما سرودهای انقلاب را از حافظه تاریخی خودمان پاک کنیم بخشی از خاطره‌ مشترک خود را از یاد می‌بریم. تمام تصویری که نسل انقلاب و نسل‌های پس از آن از حرکت مردم در انقلاب اسلامی دارند با سرودهای انقلاب در آمیخته است.

وی در پایان گفت: جشنواره ترنم حماسه می‌توانند در راستای اهمیت اجرای سرود نقش به‌سزایی ایفا کند و باید خدا قوت گفت به دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره که گامی بلند در ارتقا کیفی و کمی سرود برداشته‌اند.

افزایش روحیه ایثار و مقاومت با سرود

سرهنگ علیرضا امجدیان، دبیر جشنواره ترنم فتح و حماسه فتح نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه موسیقی حماسی و آئینی در جامعه اظهار داشت: موسیقی حماسی و آئینی، بخشی از آداب و فرهنگ یک کشور محسوب می‌شود که خاص آهنگ‌های ملی، حماسی و آئینی آن ملت است. سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به پاسداشت هنر موسیقی حماسی اقدام به برگزاری دو جشنواره ملی، ترنم فتح (ویژه یگان‌های موزیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران) و ترنم حماسه ویژه گروه‌های سرود مردمی دفاع مقدس و مقاومت کرده است.

به گفته امجدیان اهداف برگزاری این جشنواره‌ها باز آفرینی حماسه‌های دوران هشت سال دفاع مقدس، افزایش روحیه ایثار و مقاومت در بین جوانان، ایجاد طراوت، شادی و نشاط در جامعه و ارتقاء کیفی توسعه هنری نیروهای مسلح در حوزه آهن و موسیقی حماسی است.
دبیر جشنواره همچنین تاکید کرد موسیقی یکی از ارزشمندترین جلوه‌های هنر دفاع مقدس است و آنچه هدف و غایت موسیقی حماسی است و بی‌شک مفاهیمی چون اقتدار امنیت حماسه آفرینی همسبتگی تقویت روحیه ایثار مقاومت و مقابله و تهاجم فرهنگی است.

به گفته وی دسته‌جات موزیک نظامی نماد روحیه حماسی نظم و انضباط در نیروهای مسلح هستند که در این رویداد تلاش شده که با اشعار و آهنگ‌های حماسی توانایی موجود در گروه‌های موزیک ارتقاء یابد.

دبیر جشنواره ترنم فتح و حماسه فتح تاکید کرد: جشنواره‌های ملی ترنم فتح و ترنم حماسه با همکاری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و سازمان‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور برگزار شد.

وی همچنین افزود: طرح برگزاری جشنواره ملی ترنم فتح اگرچه در ابتدا در سال 96 بیشتر به منظور ارزیابی توان علمی، هنریف تجربی و اجرایی یگان‌های موزیک نیروهای مسلح پی‌ریی شد اما برگزاری این رویداد برکات فراوانی را با خود به همراه داشت و موجی از شور و شوق و صمیمیت و تحرک و پویایی را در تمامی ابعاد در یگان‌های موزیک نیروهای مسلح در سراسر کشور شاهد بودیم.

امجدیان تصریح کرد: آثار رسیده به پنجمین دوره جشنواره ملی ترنم فتح هم به لحاظ کمی و هم کیفی امیدوار کننده و شوق آفرین بوده و گشایش فصلی شکوهمند در عرصه موزیک نظامی و حماسی را نوید می‌دهد. و از جمله اتفاقات برجسته این دوره حضور و اجرای یگان موزیک دانشگاه تربیت پلیس امام حسین مجتبی (ع) از فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بود.
به گفته وی پنجمین دوره جشنواره ملی ترنم فتح در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار شد که 94 یگان رزم نواز در مرحله استانی در فضایی سرشار از صمیمیت و همدلی با هم به رقابت پرداختند و 21 یگان موزیک آن به مرحله منطقه‌ای و 7 یگان به مرحله کشوری راه یافتند و همچنین با توجه به اهمیت سرود و همخوانی در ایجاد وحدد و همدلی، همدلی شور آفرینی و امید بخشی نخستین دوره جشنواره ملی ترنم حماسه ویژه گروه‌های سرود مردمی دفاع و مقاومت نیز طراحی و اجرا شد.

امجدیان تاکید کرد: که در مرحله استانی 197 گروه سرود مردمی با هم به رقابت پرداختند و 31 گروه آن به مرحله منطقه‌ای و 7 گروه از ان به مرحله کشوری راه یافتند که امروز در مراسم ایین اختتامیه این دو جنشواره با رای هیت محترم داوران از یگان‌های موزیک و گروه‌های سرود مردمی برتر تجلیل به عمل خواهد آمد.

برگزیده‌گان پنجمین جشنواره ملی ترنم فتح (ویژه‌یگان های موزیک نیروهای مسلح)

استان تهران
اول (اهدای لوح افتخار، تندیس جشنواره و جایزه): یگان موزیک دانشگاه تربیت پلیس امام حسن مجتبی(ع) فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران سرهنگ فاضل عالیشان
اول (اهداء لوح افتخار تندیس جشنواره و جایزه نقدی) : یگان موزیک دانشگاه افسری امام علی (ع) نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران سرگرد مهدی کیا/ آهنگساز این دوره از جشنواره ستوانیکم نادر ولیدادفرد از گروه موزیک دانشگاه افسری امام علی(ع)
دوم( اهداء لوح سپاس، تندیس جشنواره و جایزه نقدی) : یگان موزیک دژبان کل ارتش جمهوری اسلامی ایران جناب سروان داوود معظمی گودرزی

یگان‌های موزیک برتر مناطق هفت گانه
اول (اهداء لوح افتخار تندیس جشنواره و جایزه نقدی): استان اصفهان یگان موزیک گروه 44 توپخانه شهررضا نیروی زمینی ارتش جمهروی اسلامی ایران جانب سروان اردشیر هادی
دوم (اهداء لوح سپاس جشنواره و جایزه نقدی): استان مازندران یگان موزیک دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جناب ناوسروان علی نجفی
سوم اهداء لوح سپاس جشنواره و جایزه نقدی): استان سمنان، یگان موزیک تیپ 158 متحرک هجومی شهید کشاورزیان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران جناب سروان حسین فرخزاد
چهارم اهداء لوح سپاس جشنواره و جایزه نقدی): – استان زنجان ، یگان موزیک تیپ 216 زرهی امیر سرلشکر شهید غلامرضا مخبری نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران جناب سروان مسعود کرامتی
پنجم (اهداء لوح سپاس جشنواره و جایزه نقدی): استان فارس، یگان موزیک مرکز آموزش علوم و فنون مکانیزه شهید رستمی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران جناب سرهنگ مجید کاویانی
ششم اهداء لوح سپاس جشنواره و جایزه نقدی): استان همدان تیپ مستقل 316 امیر سرلشگر شهید قهرمان دودانگه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ستوانیکم احمد سیاوشی

خبر درحال تکمیل است….

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا