سیاسی

سرآمدی امام در جهان اسلام با تکیه بر امید و ایمان

– اخبار سیاسی –

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم حجت الاسلام نجف لک زایی پژوهشگر علوم دینی و سیاسی درباره صحبت های صبح امروز رهبر انقلاب، در یادداشتی نوشت: صحبت های صبح امروز رهبر انقلاب همانند سالیان گذشته درباره شخصیت حضرت امام خمینی رحمت الله علیه بود، اما ویژگی که امروز ایشان بر آن تاکید داشتند و مورد تبیین قرار گرفت. سرآمدی حضرت امام رحمت الله علیه هم به لحاظ مقایسه ایشان با دیگر شخصیت های اسلامی بود و هم به لحاظ اثر گذاری امام رحمت الله علیه در سطح ملی، منطقه ای و جهانی بود. یعنی رهبر انقلاب شخصیت امام را از یک شخصیت منطقه‌ای به یک شخصیت جهان اسلام یاد کردند.

ردادی: در اندیشه امام و رهبری مشکلات کشور با تکیه بر مردم حل می‌شود

شخصیت امام بیانگر کل اسلام است. یعنی تسلطی که ایشان بر مسائل فقه، اخلاق، عرفان، کلام و فلسفه داشتند باعث شد که امام در سظح اثرگذاری نیز سرآمد باشد که در آن سطوح سه گانه به خوبی تبیین شد . امام در سطح ایران یک انقلاب بزرگ صورت داد که باعث تغییرات اساسی در ساختار سیاسی ایران از سلطنتی به مردم سالاری شد و همینطور در سطح جهان اسلام باعث رویکرد امت اسلامی به احیای اسلام و استقرار اسلام در ساحتهای مختلف در جامعه اسلامی و امت های اسلامی شد و همچنین در سطح جهانی توانست توجه جهانیان را به معنویت و قدرت معبودیت خیره سازد.

همچنین رهبر انقلاب فرمودند تمام این سرآمدی در عرصه های مختلف ریشه در ایمان و امید امام داشت. سوالی که مطرح می شود این است که چرا مقام معظم رهبری در شرایط کنونی به این بحث توجه داشتند؟ 1- به نظر می رسد که توجه ایشان به این بحث ریشه در شرایطی دارد که ما در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی با آن مواجه هستیم. امروز ملت ایران به خصوص جوانان در یک پیچ تاریخی قرار دارند و باید به این نکته توجه شود که اگر گرفتار مشکلات نشویم و مشکلات باعث ناامیدی ما نشود و همچنان از ایمان و امید لازم برخوردار باشیم میتوانیم همچون امام خمینی رحمة الله علیه سرآمد باشیم.

در واقع ضرورت عبور از چالش های جاری در سطوح سه گانه لازمه آن اقتدا به امام خمینی در ایمانی است که این ایمان آگاهانه، متعهدانه باشد یعنی این ایمان باید عملگرا باشد. شرایطی که امام در آن انقلاب اسلامی را آغاز کرد در سال 42 و در زمان اعتراض به طرح کاپیتولاسیون بود. در واقع امام حرکت خود را در شرایطی شروع کرد که در ایران یک رژیم مستبد پادشاهی حاکم بود و این رژیم یک رژیمی بود که وابسته به آمریکا و عوامل آمریکایی بود و مخصوصاً عامل منطقه‌ای آنها رژیم صهیونیستی از همه جهات از رژیم پهلوی حمایت می کرد.

این شرایط به گونه‌ای بود که هنوز سطح آگاهی داخلی در حدی نبود تا حرکت عظیمی شکل گیرد که همین باعث شد امام راحل در 13 آبان 1343 تبعید شود. هرچند که در 15 خرداد سال 42 به خاطر زندانی شدن امام خمینی یک قیامی صورت گرفته شد و به شدت سرکوب شد، همان باعث شد که در سال 43 که امام تبعید شد قیام یا حرکتی که برجسته باشد صورت نگیرد. از این رو امام حرکت خود را در چنین شرایطی شروع کرد و خیلی ها از افراد نزدیک امام بیان داشت که در چنین شرایطی امکان و احتمال پیروزی وجود ندارد اما امام امید و ایمان خود را از دست نداد و می فرمود که ما به تکلیف خود عمل کرده ایم و باید عمل کنیم و این سرانجام امام خمینی رحمة الله علیه بود که با کمترین امکانات و به تعبیر دقیق رهبر انقلاب با یک ضبط صوت، نوار کاست و قلم و کاغذ توانست به آن چیزی که در اثر احساس تکلیف دین فکر می کرد به آن دست یابد. یعنی اسقاط سلطنت در ایران و تغییر سیستم حکمرانی کشور در ایران از نظام سلطنتی استبدادی و متکی به بیگانه به مردم سالاری دینی با ویژگی استقلال، آزادی رقم بزند.

اکنون شرایط نسبت به آن زمان قابل مقایسه نیست؛ زیرا امکانات امروز ما نسبت به آن زمان بسیار زیاد است. یعنی توانسته ایم آمریکا را از منطقه خارج کنیم و همچنین امت اسلامی در هرکجای جهان توانسته است در خیلی از کشورها آمریکایی ها را وادار به عقب نشینی و خروج کنند و امروز امکانات مادی و معنوی بسیار زیادی در اختیار جمهوری اسلامی ایران و امت اسلامی در سطح منطقه و جهانی هست.

امروز نظام سلطه ترک های جدی برداشته هرچند در حال پیگیری احاطه کامل خود بر جهان است، اما جریان سلطه ستیز رو به گسترش است و با بسط ولایت فراتر از ایران در سطح منطقه و در سطح جهان رو به رو هستیم. بنابراین پیام امروز رهبر انقلاب به امت اسلامی و مردم ایران و به ویژه جوانان این است که با احیای روح امید از طریق تقویت ایمان آگاهانه، متعهدانه و فزاینده به عمل می توان در سطح جهان سرآمد شد.

همانطور که ملت ایران برای جهانیان در انقلاب اسلامی سرآمد بود و با سر آمدی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه انقلاب پیروز شد. ملت ایران امروز می تواند با اقتدا به امام سرآمد باشد تا بتوانند از مشکلات کنونی عبور کند و باعث تقویت وحدت و بهره گیری از ایمان و امید شود و امروز وظیفه همه نخبگان و رسانه ها و کسانی که دل در گرو اسلام ناب محمدی دارند و ایران قوی را می خواهند. یک راه بیشتر وجود ندارد و آن هم اقتدا به امام خمینی رحمت الله علیه است و ما نیز همچون امام سرآمد می شویم اگر با اتکا به ایمان و امید به نوید های الهی برای پیروزی پیش برویم یقین همچون امام نصرت الهی شامل ما خواهد شد و پیروزی های بعدی نصیب ما خواهد شد و حتی شکست نظام سلطه در مقیاس جهانی نیز دور از انتظار نخواهد بود.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا