هنری

تمجید و اعجاب امام خمینی (ره) در بازدید از یک کتابخانه + سند و امضا

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تبریز در تاریخ پر فراز و نشیب روزگاران، گنجینه گرانقدری در علم و فرهنگ در سینه دارد که مایه فخر و مباهات مردم سرافراز ایران و آذربایجان بوده است که یکی از نمونه‌های آن از نظر تاریخ تأسیس و محتوای کتب مجموعه گران‌سنگ، به کتابخانه تربیت شهره بوده و در ردیف اولین‌ها جای گرفت.

کتابخانه تربیت اولین کتابخانه عمومی و دولتی ایران است که در سال 1300 به همت محمدعلی تربیت در شهر تبریز ایجاد شد. این کتابخانه در ابتدا «کتابخانه و قرائتخانه عمومی معارف» نامیده می‌شد که بعدها به احترام بنیانگذار آن محمدعلی تربیت (1256-1318 ش)، کتابخانه «تربیت» نامگذاری شد.

دفتر یادبود کتابخانه تربیت در بخش مرجع کتابخانه تربیت نگهداری می‌شود که مزین به دستخط و یادداشت دانشمندان و بزرگانی است که در طول سالیان از این کتابخانه دیدن کرده‌اند. اولین دستخط مربوط به سال 1314 است. دستخط یادبود و امضای اندیشمندان، نویسندگان و پژوهشگرانی چون منوچهر مرتضوی، رئیس پیشین دانشگاه تبریز، پژوهشگر و حافظ‌شناس؛ عبدالحسین زرین‌کوب، ادیب، نویسنده و تاریخ‌نگار؛ کریم زمانی، مولوی‌شناس و مترجم و مفسر قرآن؛ سیدمحمدحسین مبین، پدر جذامیان ایران؛ وزرای فرهنگ، شهرداران، فرمانداران و مسئولان کشوری و استانی وقت و… در این دفتر به یادگار ثبت شده است.

3 خانه محیط زیست در کتابخانه‌های عمومی قزوین افتتاح شد

دستخط تاریخی دیگری نیز در گنجینه کتابخانه تربیت تبریز نگهداری می‌شود؛ این دستخط در سفر امام خمینی(ره) به همراه چند تن از دوستان و علما به تبریز در سال 1316 شمسی و بازدید از این کتابخانه تقریر شده است. در این سند، با اشاره به بانیان کتابخانه، از این کتابخانه به عنوان بهترین محل برای استفاده مطالب علمی و ادبی ذکر شده است. این سند تاریخی در 12 مردادماه سال 1316 نگاشته شده و امضای حضرت امام(ره) نیز این دستخط را مزین کرده است.

تصویر و متن این سند به مناسبت ایام ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی منتشر می‌شود:

امام خمینی , نهاد کتابخانه‌ها ,

«کتابخانه دولتی تربیت تبریز را با آقایان حاجی آقا روح الله و حاجی میرزا ابوالفضل‏‎ ‎‏نجم‌آبادی و آقا سید صادق لواسانی
سیاحت و برای استفاده مطالب علمی و ادبی بهترین‏‎ ‎‏محل، و زحمات مدیر و مؤسسین آن را قابل تمجید و اعجاب پیدا کردیم.»
الاحقر ابوالفضل نجم آبادی – سید صادق لواسانی – ابوالقاسم مجتهدی – سید روح الله خمینی

گفتنی است، ساختمان این کتابخانه در دهه فجر سال 1401 با بازسازی کلی در چهار طبقه زیرزمین به عنوان مخزن، طبقه اول ویژه آقایان، طبقه دوم بخش کودک و طبقه سوم ویژه بانوان بازگشایی شد و با بخش‌های مخزن اصلی کتابخانه، امانت، سالن مطالعه با 300 مترمربع زیربنا و 150 صندلی، بخش نشریات مستقل، بخش مرجع و پژوهشگران، بخش کودک و نوجوان با بیش از 4200 نسخه کتاب به علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خدمات ارائه می‌کند.

امام خمینی , نهاد کتابخانه‌ها ,

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا